Küçük Prens, Saint Exupery

image

Saint Exupery ile tanışmam yaklaşık bi 8  10 yıl öncesine rastlar. Sivasta edebiyat hocamız Hüseyin Kaya ( http://www.huseynkaya.com) dan beşer beşer kitaplar ödünç alıp okuyordum, tatillerde gittiğimde. O ödünç aldığım kitaplar arasında Saint exupery nin kale kitabını okudum ilkin. Sonra gece uçuşu kitabı. İkiside çok iyiydi. Farklı bir havası vardı kitapların. Sonra Hüseyin hocamızla exupery üzerine epey konuşmuştuk.

Hayatı hakkında birçok şey öğrenmiştim. Kargo uçağı pilotu olduğu, uzun yıllar Afrika üzerinde yalnız uçtuğu, belki bu kadar derin görüşünün yıllarca dünyaya yukarıdan bakarak yalnız başına çöllerde uçmasınında etkisi olabileceğini, çölde efendim dediği saygı duyduğu bir zat olduğu tahmini, ve 1946 da uçağıyla birlikte sır olduğu, bir rivayete göre efendim dediği zatın yanına gidip dünyadan elini eteğini çektiği, diğer bir varsayıma göre ikinci dünya savaşında uçağının düştüğü ve vefat ettiği idi. Sonrasında internette gördüğüm bir haberde Exupery nim uçağının kalıntılarının 99 senesinde bulunduğu yazıyordu galiba. Denizde Fransa nın bir şehrine yakın bir yerde rastlanmış uçağın kalıntılarına.kesin mi değilmi tam bilmiyorum. Tarihlerde sayılarda aşağı yukarı bikaç yıllık oynamalar olabilir onu belirteyim.

image

bu kadar sevdiğim bir yazarın belki en çok bilinen kitabını bugüne kadar okumamıştım. Kale kitabı biraz deneme şeklindeydi ve oda harika bir kitaptı. Gece uçuşu çok soyut ifadelerin kullanıldığı anlamakta zorluk çektiğim hatta çoğu yerini tam anlamadığım ama derinliğini okuyucuya hissettiren bir kitaptı.

küçük prensi bir çırpıda okudum.tabiki muhteşem bir kitap. Birçok kitaptan ayrılan, insanın özdeşlik kurduğu, dünyadaki meselelere bir çocuk gözünden, temiz saf bir çocuk gözünden bakan bir kitap. İnsanların önem verdiği şeylerin önem vermediği şeylerin neler olduğunu bir çocuğun gözünden anlatan naif bir kitap. Selim ileri çevirisinden okudum. Selim İlerinin ilk ve tek çevirisiymiş bildiğim kadarıyla. Bazı hikayelerde Mevlana etkisini hissettim ama Exupery mevlana okumuş mudur bilmiyorum.

image

Exupery tanıdığınız yakın bir arkadaşınız gibi sesleniyor kitabında.zaman zaman tekrardan okuyacağım bir kitap olacak galiba.

Selim İleri gibi bir Türkçe üstadının çevirisinden okumak ayrı bir keyifti. İlerde Cemal Süreyya Tomris Uyar  çevirisinden de okumak isterim.

güzel bir masal. Masal olacaksa böyle olmalı diyor insan.

Denir ki Exupery küçük prens kitabını yazarken 1000 sayfadan fazla yazmış. Ama kısalta kısaltma yaklaşık 110 sayfaya indirmiş. Keşke 1000 sayfa olsaymış, onuda okurduk 🙂

Advertisements

One Comment

Add yours →

  1. vaov harika bakın bende sizden birşeyler öğrenmiş oldum konum a yazdığınız şeyler sayesinde…böylece asıl kritik ve kitap blogunun amacıda budur bence paylaşmazsak neye yarar okumak hep söylrim bu sözü ben 😀
    evet ya mankurt belkide öyledir zira zaten öyle birşey olamaz hayatından fazlaca kesit var bence ve kitabına yansımış birde evet bende sıkıldım biraz ama yinede böyle kendine çeken bir kurgusu var okutturuyor sanıyorum aynı düşüncelerdeymişiz demek ki zevklerimizde az çok benziyor ,yaşar kemal konusuna gelirsek o konuda söyle diyebilirim ki orta halli severim 😀 yani böyle aşırı hayranlık duyduğumda söylenemez

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: